asjad, mille kohta briti kodakondsustestis ei küsita, aga… vol 3: sisenemine metroorongi.
okei, selle kohta tegelikult ei pea kodakondustestis küsima, sest see on loodetavasti Londoni-spetsiifiline ja kindlasti on elu Walesis, Šotimaal või kasvõi Sheffieldis selles osas kenam. alustuseks kindasti ei taha neis kohtades kunagi nii palju inimesi ühe ja sama rongiga sõita.
aga lugesin ükspäev Twitteris ühe eestlase kurtmist selle üle, kuidas kasvatamatud inimesed trügivad bussi enne, kui mahaminejad on jõudnud väljuda, ja mõtlesin: kui te vaid teaks, kuidas lähenevad sellele probleemile (üldiselt ju väga viisakad) britid.
nimelt on Londoni metroo (aga ka overgroundi) kirjutamata reegliks: kes sees, see sees, kes väljas, see ees. okei, ma sõnastasin selle reegli just praegu käigupealt, aga see kirjeldab valitsevat reaalsust täpselt.
kui rong, olgu siis maa all või peal, tuleb ette ja avab uksed, siis oskavad kõik ju tegelikult arvata, et ilmselt soovivad mõned inimesed maha tulla. me isegi loodame, et seda tahavad võimalikult paljud (et meil endil sees rohkem ruumi oleks). kas me teeme midagi selleks, et see protsess neile lihtsaks ja meie kõigi jaoks kiireks teha? EI.
juba rongis seesolijad, kellel ei olnud plaanis maha minna, seisavad edasi sealsamas, kus enne – ja suure tõenäosusega on see koht täpselt ukse ees. mahaminejad peavad ise vaatama, kuidas mööda saavad. kui mingi manööverdamine aset leiab – eks ta alati veidi leiab, seejuures ohtrate vabanduste ja tänamiste saatel – siis toimub see eranditult rongis sees, olemasoleva vaba pinna peal (mida on enamasti väga vähe). ükski londonlane ei astu mitte kunagi rongist välja perroonile, et teisel inimesel oleks ruumi väljuda! (kui te näete kedagi seda tegemas, siis tegu on naiivse turistiga ja täitsa võimalik on, et vaeseke jääb selle tulemusena sellest rongist sinnasamma perroonile maha.)
samuti… ei astu rongi ukse eest eemale ükski neist inimestest, kes perroonil ootel on, et sinna rongi siseneda. mingi ühe inimese laiune kitsas pilu üldiselt ikka jäetakse täpselt keskele, aga nii vasakul kui paremal seisavad kõik ootajad otse ukseava ees ja ei liigu sealt sammugi tagasi või kõrvale. nende liikumise ainus võimalik suund on uksele lähemale ja sellest sisse.
aga ega neilgi lihtne pole, sest seal sees, otse ukse ees… juba tihtipeale ju keegi seisab. ja kui ta end väljujate pärast nihutama ei hakka, siis sisenejate pärast ammugi mitte (kui just väljujatest mõnd vaba istekohta ei tekkinud, selle nimel tasub paar kiiremat sammu teha).
see kõik meenutab vana head viieteistkümnemängu – teate, see, kus 4*4 ruudustikus tuleb 15 klotsi õigesse järjekorda nihutada, kasutades selleks seda ühte vaba ruutu, kuhu siis mõne kõrvalruudu klotsi saab nihutada. rongis on vabu ruute küll rohkem kui üks, aga klotse väga palju rohkem kui 15, ja see kõik võtab minu meelest nii mõttetult palju aega ja energiat.
ja kõige müstilisem on siinjuures see, et need inimesed ei ole vähemalt nii kollektiivselt ei rumalad ega ebaviisakad. oskavad muidu oma elus kenasti järjekorras seista, tere ja tänan ja vabandust öelda, eskalaatoril õigesse serva hoida ja teiste inimeste isiklikust ruumist lugu pidada. lihtsalt millegipärast on puudu see ühiskondlik kokkulepe, mis need rongipeatused paremini ära haldaks.
pühendan käesoleva postituse Londoni metroo 160. aastapäevale, mis mõne nädala eest just oli.

Metroo ja üldse kõrge tihedusega inimmassi rahumeelse kooseksisteerimise musternäide on Jaapan. Metroo on seal tipptunnil tihkelt täis aga nii sisse kui maha minemine äärmiselt täpselt ja efektiivselt reguleeritud. Perroonidel nimelt on joonistatud jooned kus peavad rongi saabumist ootavad inimesed seisma. Kõik lastakse kenasti maha ja siis minnakse järjekorras peale, toimib väga kiiresti sõltumata asjaolust, et rongid tihti üsna täis. Segadust tekitavad vaid üksikud turistid, kellele üldiselt andestatakse – mida neilt valgetelt ahvidelt ikka oodata :D
Pekingis oli bussipeatustes ka nii! Igas peatuses olid maha joonistatud eri värvi jooned, mille vahel eri bussiliinide ootajad pidid kenasti järjekordades seisma, ja oli palgatud ka töötaja, kes juhendas ja manitses ja vaatas, et bussi saabudes kõik laabuks, nagu ette nähtud.
See kokkulepe on tegelikult taitsa olemas aga mingil seletamatul pohjusel kehtib ainult Canary Wharfi jaamas jubilee liini platvormil :D
Meenutab Lasnamäe-kesklinn busside hommikust liiklust 1980. aasta paiku :)
tekkis kohe tahtmine minna sinna ekskursioonile ja seda imet oma silmaga näha! kahjuks ei ole seal CW-s minu meelest suurt midagi muud teha :(
Teil keegi mingeid linnamatku ei korralda? Eestis on tekkinud sihuke siseturismi vorm, kus keegi koduloos pädev isik teeb jalutuskäigu ja näitab huvitavaid nurgataguseid. Luite asumi matk, vana suusavabriku ümbruse matk, Tamsalu / Aruküla / Priisle / Kallavere … linnamatk… Ehk keegi teeb CW-s sama asja :)
kindlasti korraldatakse. tegelt meenub, et viimati käisin CW-s mõne aasta eest mingi valgusfestivali raames, anti kaart ja õhtu otsa sai ringi konnata ja installatsioone vaadata ja päris lahe oli see kõik isegi.
päris huvitav oleks teada, milline see Canary Wharfi aja- ja kodulugu ka olla võiks.
See on sadama-ala, mitte küll väga vana, aga kindlasti on seal oma lood ja legendid. Ma olen CW-l umbes nädalajagu elanud kunagi, siis tundus kogu see sadama-asjandus seal täitsa huvitav. Ikkagi impeeriumi alustala ja värk.
käisin seal muide üks reede ära just selleks, et näha, kuidas metrookultuur on. sain teada, et Elizabeth Line’i ja Jubilee Line’i perroonid on teineteisest 8 min jalutuskäigu kaugusel ja selle jalutuskäigu jooksul on võimalik ära eksida. ekskursioon missugune. aga minu meelest trügiti rongidesse ikka samamoodi sisse…
Jaa, tahtsin täpselt sama öelda Canary Wharf’i kohta :)