‘cause everything is out there and there’s no limits out there

ma olin 42 aastat, 2 kuud ja 4 päeva vana, kui esimest korda elus täiesti iseseisvalt jalgratta tagaratta kummi ära vahetasin.

see on nüüd see koht, kus, kui mul õnnestuks kohtuda iseenda noorema versiooniga, oleks ta minus pettunud ja mina tunneksin ka, et vedasin teda alt, sest – miks see nii kaua võttis?!

mul nimelt oli lapsepõlves üks suurimaid unistusi see, et ma oskaksin jalgratast parandada. kahjuks ei teinud ma selles suunas mingeid erilisi jõupingutusi. (teate, siis kui mina väike olin, polnud edenemismõtteviisi veel vist üldse leiutatudki, mulle teda igatahes keegi ei tutvustanud – elasin julgelt 20., aga võibolla isegi 30. eluaastani teadmises, et olen teatud asjades andekas ja teistes mitte ja nende teistega pole mul mõtet katsetadagi mitte. igasugune käeline tegevus käis nende teiste alla.) edasi polnud jalgrattad pikka aega mu elus kuigi tähtsal kohal ja kui nad jälle hakkasid olema, siis olin juba nii tähtis proua, et hooldus- ja parandusteenuste sisseostmine paistis igati asjakohane.

nüüd aga sõidan töö juurest saadud laenu/testrattaga ja selle kummide vahetamise või mutrite pingutamise eest kellelegi oma taskust maksta tundub erakordselt loll idee. muidugi on mul töö juures umbes tehasetäis inimesi, kelle jaoks on maailma lihtsaim asi mu ratast vajadusel hooldada (mõne jaoks neist on see isegi ametikirjelduse osa), aga millegipärast ei lähe mul kumm katki kunagi hommikul tööle sõites, vaid alati õhtul koduteel. ja kui ma esimest korda olin valiku ees, kas lohistada katkise kummiga ratas bussi ja metrooga teise linna otsa või küsida peikalt nr 15 mutrivõti ja võtta youtube’i video lahti… noh, õnneks oli edenemismõtteviis ka selleks ajaks kohale jõudnud ja olin üsna kindel, et kui ma natuke harjutan, saan hakkama.

esimesel katsel oli lisaks õppevideole peika ka mu kätt hoidmas, iga etapi juures nõu andmas ja aegajalt tõhusamaid tööriistu kohale tassimas. aega läks, aga asja sai. teisel korral olin juba nii palju enesekindlam, et otsustasin sisekummi väljavahetamise asemel ära lappida. mina olin ülesannete kõrgusel, mu kummilappimiskomplekt kahjuks liiga kaua jõude seisnud ja liim vanaks läinud – ütlesid tehase hooldustöökoja mehed, kui järgmisel päeval ikkagi metrooga neile selle ratta kohale viisin, sest õhtul täitsa õhkupidava mulje jätnud kumm oli hommikuks täitsa tühi.

aga täna! täna videot enam vaja ei läinud, mutrivõtme ja heeblid leidsin ise üles ja panin pärast ise tagasi ka, ja kui mul veel selline pump oleks, mis rattaventiiliga ühildub, siis saaks selle rattaga kohe homme hommikul sõitma hakata.

pump mul tegelikult isegi oli – kontrollisin enne, kui teistsuguse ventiiliga kummi karbist välja võtsin! – aga… see läks katki. tegu oli mingi neljanaelase odavtootega, mille ostsin, mäletan täpselt, oma proua-perioodil, mil ma isegi ei eeldanud, et ma seda ISE kasutama hakkan. oleks teadnud, oleks korralikuma ostnud, minu käes kipuvad odavad asjad väga kergelt purunema.

aga õnneks on mul teine ratas ka varuks, saan sellega hommikul sõita nii ujuma kui rattapoodi, et osta uus pump, kummilappimisvahendid ja autoventiiliga varukumm (sest autopumpadega on siin majapidamises lood hästi, jagub igas suuruses). mõtlen juba elevusega, et äkki paremad heeblid ka. teate, see suurima lapsepõlveunistuse täitumine 35 aastat hiljem pole minu jaoks üldse mingi pisiasi, kuigi inimkonna jaoks ehk hiigelhüppega tegu ei ole :)

kuna mul oma rattast ühtegi asjakohast fotot varuks pole, siis illustreerin kogu lugu hoopis tehasekoridorist leitud optilise illusiooniga – seinamaaling vale ja õige nurga alt vaadatuna.

17 kommentaari “‘cause everything is out there and there’s no limits out there”

  1. Tunneme.

    Sul jalgpump on eks? Selline, mis seisab põrandal, manomeeter / rõhumõõtja on küljes ja lööb rattarehvi paari korraga täis?

    Ühtlasi on mul uuel jalgrattal rehv katki ja juba nädal aega, sest ma ei ole saanud rattapoodi minna ei varurehvi ega paranduskomplekti järele. (Olemasolevad on 10+ aastat vanad.) Võtan end pärast sinu lugemist nüüd kokku ja kohe homme!!!

    1. lugesin seda kommentaari ja hakkasin mõttes kohe loendama :D

      võiks ju sõnastuse ära parandada, aga milleks, kui teil sellest nii palju rõõmu on :) las jääb.

  2. kahjuks on mul megameeldiva teenindusega rattapood liiga lähedal :D ja natuke võib proua olla küll

    tegelikult, see tundub mulle umbes sama nagu hiina keel, ma ei kujuta ette, kuidas see tagaratas üldse kätte saada, esirattaga saan hakkama. aga kummivahetusest on mul lapsepõlvetrauma, kuna mu isa on kunstiinimene, siis ema abi rattakummi vahetuseks tundus liig küsida ning proovisin ise aga midagi läks nihu, sest ümber Kalevi staadioni sõites tühjaks ta läks. aga kuidagi sai täis tagasi ka, a ma ei tea kuidas

    1. aga just, tagaratas – see on ju kett,, hammasrattad, käiguvahetaja, pidur, värgid! oleks 1980ndatel saanud internetist videot vaadata, kuidas see kõik käib, oleks vbla varem selgeks saanud.

      hetkel olen lausa nii ambitsioonikas, et kui teisel rattal jälle rehvivahetust tarvis läheb (kunagi ikka läheb), siis plaanin Youtube’i abiga ka rummusisese käiguvahetusega tagaratast rünnata. kui raske see olla saab :P

  3. Ma ei oskaks jalgrattal isegi rehvi pumbata :D

    Autol võin see-eest rattaid vahetada vabalt (eelmisel autol mul olid suve- ja talverehvid velgede peal kodus olemas ja vahetasingi ise). See vist ütleb mu kohta nii mõndagi…

    1. Mul on veel selline kogemus.

      Ma olen üksjagu sõitnud koos oma lastega ja kutsunud laste sõpru kaasa.
      Keda siis tihtipeale saadab või saadab teele või toob meieni nende sõber-laste _ema_.
      Enamasti on nende laste rataste rehvid tühjad.
      Ja kui ma sellele tähelepanu juhin, saan nais-lapsevanemalt vastuse, et “see ei ole minu, vaid laste isa asi”.

      Ja on jäänud natuke mulje, et emad võtavad seda viisina oma meest läbi oma laste karistada. Et jah, nad saavad aru, et tühja rehviga on lapsel raske sõita. Aga vastutus selle eest on pere teisel poolel, kes seda miskipärast ei tee. Nii et nad lasevad oma lapsel kannatada ja ütlevad “see on selle pärast, et su isa ei viitsinud, süüdistage teda, mitte mind”. Ja “ei, ma ei palunud isal ratast üle vaadata ega midagi, see on tema enda asi ja kui ta pole teinud, siis nii on.” Sihuke peresisese kiusu või jonni variant, milles kannatavad lõpuks lapsed.

      Selle pöördvariant on siis lapsed, keda isa viib välja suvalistes või ebasobivates riietes, sest “see on ema asi lapse riiete eest hoolitseda”.

  4. Ise kannan rattakotis alati uut varukummi kaasas kuna pikemal sõidul ikka jube tülikas lõhkise kummiga tagasi vantsida (õppisin noorepõlve kogemusest). Kummi vahetuseks vaja vaid tellitavat võtit, kummi suudan ka heebliteta vahetada, ehkki need pisitööriistakomplektis olemas. Väike pump on meil iga ratta varustuses. Lapsed koolitasin juba väikesest peast oma ratast, mänguasju, … parandama. Algul muidugi lõhkusid rohkem kui parandasid aga hea kui hiljem elus iga pisiasja pärast ei pea kõrvalist abi paluma. Nüüd on seis selline, et teinekord küsin tütrelt nõu ja vahel ka abi, eriti arvuti asjus.

    1. Mutrivõtit? Rehvi vahetuseks? Huvitav.

      Aga eks palju sõltub rattast-rehvist endast. Mõnda jäigemat rehvi ei saa ilma heebliteta kätte. Tubelessi parandamine on jälle omaette trall.

      1. Kuidas sa ilma mutrivõtmeta ratta alt ära saad?

        Heeblid – jaa. Ma olen kahel Bromptonil rehvi vahetanud, sama mudel, lihtsalt eri rattad. Ühel kangutasin heeblitega veerand tundi rehvi maha, teisel võtsin palja käega ja hetkega.

      2. Võimalik, et kusagil on veel rattaid, mille rumm käib raami-hargi küljest 15mm võtmega lahti. Ma usun, et ma ei ole viimase 15 aasta jooksul selliseid müügil näinud. Rattamaailm on nii kirju, et küllap on ka selliseid. Kuid ise pole kohanud – väga ammu.

        Küll aga on mingi trall thru-axle (võlliga) rattakinnitustega. AT Spordi mehhaanik võitles mu rattaga päris pikalt, enne kui ühe sellise lahti sai. Teoorias pidanuks käima see ilma ühegi töövahendita. Praktikas – ei käinud üldse lahti.

        Kuid jah, praeguseks on minu nähtud ratastel üldiselt kas kiirkinnitus või siis see võll.

      3. Veetsin veidi kvaliteetaega, kuulates muusikat ja otsides Bromptoni jalgrataste rummu kinnituse fotosid. Kõik reklaamfotod on tehtud sealt, kus kiirkinnitust niikuinii ei ole. Mõnelt fotolt võib leida vihjeid. Kuid siis leidsin intrigeeriva nimega “2grils2bikes” (kõik teavad eks…) lehe, kus on suur foto. Ja seal on tõesti 15mm mutter!!!

        https://2girls2bikes.com/bromptontour_en/

        Huvitav valik.

        Aga see blogi-post on väga lahe, ma juba tükk aega loen, kui tore tehas teil on :)

      4. Tegin majapidamises inventuuri. Kolm tagaratast kolmest käivad raami küljest lahti 15mm mutrivõtmega. (Brompton, Pashley Sovereign, mingi Treki maastikuratas.)

    2. Müstika. Huvitav, kas selle taga on mingi ratsionaalne tehniline otsus? Pashley puhul ehk lihtsalt tahtmine välja näha nagu “klassikaline”? Ma käin päris tihti rattapoodides (viimati eile) ja võtan tihti ka sõprade rattaid tükkideks (viimati täna, kaks tükki), hoian edaspidi mutriga rataste osas silmad lahti :)

      Ja mul on tunne, et ühel meie maja esikus alaliselt viibival rattal on Brooksi sadul küljest varastatud.

      1. olen siin ka silmi lahti hoidnud. ujula ees või tehase “suurte rataste” parklas: umbes 1/3 tagarattaid on kiirkinnitusega, 1/3 k2ivad mingi kuuskantvõtmega ja 1/3 on siis 15mm või mõned ka silma j2rgi suurema mutriga.

        Londoni ratturi kirjutamata (mõned rattaparklas ka kirjutatud) reegel on, et iga kiirkinnitusega detaili kohta oma rattal tuleb kaasas kanda ja kasutada lisalukku. võib muidugi ka mitte kasutada, aga siis muutuvad need sadulad ja esirattad veits kulumaterjaliks ;)

        naabrilapse uus, suvel ostetud ratas, mis meil siin koridoris jalus seisab ja palju kasutust ei saa – mutriga. v2hemalt on sadul alles :D

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: